0726 338 294 Strada Nouă, nr. 38A

Programare rapidă
Programare

Caria dentară

Vizitaţi regulat medicul stomatolog pentru depistarea la timp a cariei dentare!

Dacă vă confruntaţi cu pete dentare şi dureri uşoare, este foarte posibil să fiţi în situaţia de a începe să dezvoltaţi carie dentară. Netratată la timp, caria dentară poate provoca leziuni grave ale dinților. De aceea, vizita regulată la medicul stomatolog şi aplicarea tratamentelor preventive vă scuteşte de multă durere, disconfort şi de toate complicaţiile ulterioare pe care caria le cauzează. Ea vă poate salva dintele.

Tratamentele dentare profilcatice nu exclud vizita la medic

Există tratamente preventive, care intră în categoria stomatologiei profilactice, mai ales tratamentele de fluorizare, dar vizita la medicul stomatolog la intervale periodice nu trebuie niciodată neglijată. Pentru că, în cadrul acestor controale, sunt depistate etapele incipiente ale cariilor dentare, ce pot fi reparate printr-o simplă umplere. Netratarea cariilor în acest stadiu incipient poate duce, mai târziu, la complicaţii ce nu vor putea fi rezolvate decât prin proceduri mai complicate, realizate în mai mai multe şedinte terapeutice.

Caria dentară: cauze şi remedii endodontice

Caria dentară şi cavitatea din structura dintelui aferentă ei se formează atunci când acidul produs de bacteriile conținute în placa dentară începe să mănânce din smalțul dur al dinților și ajunge la porțiunea mai moale de sub dinte, numită dentină. Odată ce dentina este afectată, există posibilitatea de a dezvolta un abces dentar, rezultat al infectării pulpei dentare, care poate fi tratat doar printr-o procedură de intervenţie pe canalul (sau canalele) radicular. Dacă infecţia este avansată şi tratamentul de canal nu mai poate fi util, se recurge la extracţia dintelui.

Cum se tratează cavitatea dentară produsă de carie?

Există trei metode generale de tratare a cavităților dentare produse de carii, în funcție de gravitatea lor:

• Umplerea cavităţii dentare;
  • Umplerea cavităţii dentare și montarea unei coroane;
  • Terapia canalului radicular.

Despre tratarea clinică a cariei incipiente: material de umplere

În cazul doar a uşoarei colorări a dintelui cu pete negre sau albe, medicul stomatolog endodont optează de regulă la curăţarea dintelui cu o piesă manuală dentară şi apoi umple cavitatea cu material de umplere moale şi flexibil. Acesta se întinde uniform, pentru a acoperi zonele cu probleme ale dintelui și apoi, cu ajutorul unei lămpi aprinse, el întăreşte substanţa aplicată. În termen de 20-30 de secunde, lumina reacționează cu materialul de umplere și îl face foarte dur.

Despre tratarea clinică a cariei avansate: coroană dentară

Dar există şi cazul, este drept, mai nefericit, al unor deteriorări ample, al unor distrucţii extinse cauzate de carii la nivelul structurii dinţilor. Acestea, proporţional, ar necesita umpluturi consistente şi extinse. Aceasta este situaţia în care medicul stomatolog recomandă dispunerea unei coroane dentare.

Dar, pentru a putea primi în bune şi eficiente condiţii coroana, dintele trebuie mai întâi pregătit adecvat. Iar aceasta decurge, în primul rând, prin realizarea unei amprente a dintelui, care serveşte la realizarea unui model al dintelui, pe care coroana va fi executată în laboratoul de tehnică dentară al Cabinetului Stomatologic Dr. Sorina Preda de către tehnicieni dentari cu înaltă expertiză profesională.

Tratamentul de canal

Ştiţi care este anatomia dintelui dvs.?

În linii mari, dintele uman poate fi împărţit în două părți: coroana și rădă-cina. Coroana este formată din smalț, dentină şi pulpă. Rădăcina dintelui este formată din canal radicular, cameră pulpară, parodonţiu, apex. Pulpa dentară, ţesutul moale de sub stratul de dentină, conține vase de sânge, nervi, țesut conjunctiv și are funcţie de nutriţie, dentinogenetică (depunere de dentină secundară sau terţiară), senzitivă şi defensivă (apărare). Dacă dintele este complet dezvoltat, va supraviețui fără pulpă, datorită hranei oferite de țesuturile din jur.

Ce este tratamentul de canal?

Tratamentul de canal este cea mai obişnuită procedură endodontică şi are drept scop vindecarea şi salvarea rădăcinii (rădăcinilor) dintelui, deci şi a dintelui în întregul său.

Este o procedură dentară în care dintele poate fi tratat prin îndepărtarea conţinutului camerei lui pulpare și umplerea acesteia cu un material de umplere adecvat. Tratamentul se aplică atunci când dintele nu mai pote fi umplut cu plombă (nu mai poate fi plombat) sau restaurat prin alte mijloace, din cauza faptul că infecţia pulpară produsă de bacteriile pătrunse prin caria dentară este avansată, cuprinzând ţesuturi, nervi, producând severe dureri acute şi abcese gingivale.

Poate fi considerat tratamentul de canal salvatorul dintelui?

Tratamentul pe canalul radicular este ultima încercare de a salva dintele, al cărui nerv a fost distrus de infecţie, necrozat sau grav deteriorat, înainte de “capitulare”, adică de decizia finală de a scoate dintele, în lipsa oricărei alte soluţii posibile. Dacă tratamentul de canal (tratamentul endodontic) reuşeşte cu succes, toate focarele de infecţie din zona rădăcinii sunt eliminate, curăţarea completă a canalelor asigurând, în continuare, o viaţă lungă dintelui.

Ce înseamnă “endodontic”, “endodonţie”?

Tratamentul (terapia) de canal radicular este o procedură care aparţine specialităţii endodontice a stomatologiei, este un tratament endodontic, nume ce provine de la grecescul “endo”, adică “interior”, şi “odont”, adică “a avea dinţi (de un anumit tip)”. Este, deci, un tratament care se referă, practic, la tratarea interiorului dinţilor.

Când este necesar tratamentul de canal?

Tratamentul de canal se impune cu necesitate atunci când țesutul pulpar din interiorul canalului radicular se inflamează sau se infectează, afectând astfel alimentarea cu sânge a nervului – care este partea vitală a dintelui – şi a dintelui.  Afecţiunea este cauzată de diverse motive, precum carii profunde şi avansate, fisurile sau ciobirile dinţilor, dar şi de efectuarea prea deasă a procedurilor dentare.

În general, o integritate afectată a dintelui prin vătămare este cauza pulpitei, chiar şi atunci când aceste deteriorări sunt ascunse, foarte puţin sau delor vizibile. Pulpita – inflamarea sau infecţia netratată a pulpei dentare – de foarte multe ori duce la durere şi abces dentar gingival. Durerile pot să nu fie prezente în stadiile incipiente ale infecţiei. Şi, de asemenea, de foarte multe ori, culoarea întunecată a unui dinte indică limpede că nervul este devitalizat, că nervul dintelui este mort.

De la durere surdă, la abces, durere acută şi pierderea dintelui

Infecţia de la nivelul pulpei se răspândeşte prin sistemul canalului radicular al dintelui, provocând formarea de abcese. Abcesul poate provoca de la dureri surde dar sâcâitoare la dureri acute severe, de la creşterea sensibilităţii dentare la muşcare şi atingere până la insuportabilitatea atingerii lui, în faza acută. În absența unui tratament endodontic, infecția va avansa, putând  duce la pierderea dinților.

Semne ale pulpitei dentare

Semnele pulpitei (infecţiei pulpare), care reclamă intervenţia medicală în cabinet a unui tratament de canal, sunt:

• Umflare și sensibilitate la nivelul ganglionilor limfatici, osului și țesuturilor gingivale;
  • Sensibilitate la căldură sau frig;
  • Durere;
  • Sensibilitate la mestecat și atingere;
  • Decolorarea dinților;
  • Nu există simptome vizibile uneori.

Nu vă faceţi griji! Tratamentul de canal este nedureros!

Scopul tratamentului de canal (terapiei endodontice) este de a ameliora durerea dinților cauzată de infectarea sau inflamarea pulpei dentare. Procedura decurge, în primă fază, prin administrarea unui anestezic local, menit a desensibiliza zona de tratament şi a permite lucrul. Deci, nu trebuie să aveţi nici un fel de spaimă în această privinţă! Medicul dentist se asigură ca procedura să fie pentru dvs. una nedureroasă.

Te așteptăm la o consultație în cadrul Cabinetului Medical Individual Dr. Sorina Preda!

Programează-te